donderdag 23 mei 2013

Familieperikelen

Je herkent het vast wel: andere mensen uit je omgeving die ongevraagd goedbedoelde adviezen aan je geven. Natuurlijk doen ze dat omdat ze van je houden, maar je kunt er zelf behoorlijk gefrustreerd door raken. Ik heb voor mijzelf zo'n lijstje gemaakt met "niet-helpende opmerkingen van anderen". Bij mij slaan die allemaal op mijn overgewicht, maar je zou dit voor elk 'probleem' kunnen aanpassen, zoals roken, drinken, te veel uitgaan, stoppen met je studie etc.

Niet-helpende opmerkingen van anderen

- Zou je dat nou wel doen? Zoooo irritant als iemand dat zegt.... Ik neem bijvoorbeeld een koekje en dan krijg ik die opmerking naar m'n hoofd. Wat denken mensen nou dat ik terug zal zeggen? Oh nee je hebt gelijk, ik doe het toch maar niet.? Ik maak mijn eigen beslissingen!

- Ik maak me zorgen om je. Ja en? Wat kan ik daarmee? Ik worstel al zo ontzettend met mijn probleem, nu moet ik ook nog jouw zorgen erbij nemen?

- Als je ... (afvalt, stopt met roken/drinken etc) dan zal alles beter gaan! Is dat zo? Aan dit soort problemen ligt altijd een psychische oorzaak aan ten grondslag. Als die niet erkend wordt en al dan niet met hulp wordt verwerkt, zal het probleem terugkeren. De reden van het probleem achterhalen is dus zeer belangrijk.

- Mijn buurvrouw/vriend/nichtje etc die is toch zoveel afgevallen met het soepdieet. Als mensen dit tegen je zeggen bedoelen ze eigenlijk: Je moet het soepdieet doen, dan val je af. Maar dat zeg je natuurlijk niet, daarom verpakken ze het als een soort anekdote. Uiteraard zonder te vragen of je wel een dieet wilt doen. 

- In jou bijzijn praten over: dik zijn, dun zijn of afvallen. Kortom praten over je probleem. Wat ik nog erger vind: Mensen die geen of maar 5 kilo overgewicht hebben, die dan zeggen: oh ik moet wel oppassen hoor want ik voel dat ik aangekomen ben, ik heb zoveel gegeten. Natuurlijk net op het moment dat jij een bonbon van de schaal wilt pakken... Mensen snappen niet hoe kwetsend dit kan zijn.

Helpende opmerkingen van anderen

Dit zijn allemaal voorbeelden van niet-helpende opmerkingen. Maar wat is dan wel helpend? Dat verschilt per persoon natuurlijk, maar ik vind onderstaande opmerkingen altijd heel fijn.

- Kan ik je ergens bij helpen (ten aanzien van je probleem). Fijn! Ik zoek nog iemand die samen met mij wil sporten, koken, boodschappen doen etc.

- Als je erover praten wilt... Op die manier wordt de keuze bij jou gelaten. Je zal de ene dag (en afhankelijk van de persoon) wel willen praten over je probleem, en de andere liever niet.

- Je kunt me altijd bellen als je het moeilijk hebt. Als ik me rot voel kan ik iemand bellen, die weet wat mijn probleem is, en die mij steunt in moeilijke tijden.


Herkennen jullie je in deze voorbeelden?

xxLisa

3 opmerkingen:

  1. Ik herken mezelf echt in dit artikel! Krijg vaak soortgelijke opmerkingen, ook van familie, maar ook van anderen. Ik heb ook slanke zusjes, dus wordt vaak vergeleken, ook best vervelend! En ik merk ook vaak dat mensen toch ook veel vooroordelen hebben over zwaardere mensen, vind ik ook best wel vervelend... Merk jij dit ook of niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens! Omdat je overgewicht hebt, ben je lui, een nietsnut.. 't is toch je eigen schuld dat je dik bent? Dat gevoel geven andere mensen mij ook vaak hoor. Er komt binnenkort ook een artikel over kwetsende opmerkingen en wat je daartegen kunt doen! Ken jij trouwens meer mensen met (of zonder) overgewicht, die het leuk zouden vinden om mijn blog te lezen? Dan mag je ze gerust de link geven ;)

      Verwijderen